گروه فعالیتهای قرآنی: معاون پژوهشی دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) با بیان اینکه برخیها تدبر در قرآن را بدون در نظر گرفتن عترت انجام میدهند، عنوان کرد: تدبر قرآن بدون عترت، زمینهساز تفکر داعشی است.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان قزوین، پرویز آزادی، معاون پژوهشی دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) روز گذشته در اولین جلسه کارگاه تحقیق موضوعی قرآن که توسط سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و با مشارکت خبرگزاری ایکنا قزوین و کانون قرآن و عترت دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: تدبر در قرآن بدون در نظر گرفتن عترت آسیب های زیادی را به دنبال دارد.
وی با بیان اینکه این کتاب مبین و مایه رحمت است، افزود: وقتی بیان میکنیم قرآن «هدی للناس» است باید بدانیم ما به عنوان ناس چطور باید از این کتاب سراسر نور بهره و استفاده لازم را ببریم.
معاون پژوهشی دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی با اشاره به اینکه مطالعه قرآن و لفظ آن در انسان اثرهای بسیاری دارد، تأکید کرد: بهره مندی از قرآن و برداشت از مفاهیم این کتاب آسمانی نیاز به لوازم مناسبی دارد.
وی بیان کرد: یکی از مبانی اصلی که برخیها در تفسیر موضوعی دنبال میکنند حذف عترت است و این همان چیزی است که شیعه و حتی قرآن مخالف آن است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه استناد به صرف آیات قرآنی زمینه ساز ایجاد تفکر خوارجی در صدر اسلام شد، گفت: تدبر بدون عترت فاقد مبانی بسیار زیادی است که باعث ایجاد لغزش و در نهایت ایجاد یک تفکر داعشی می شود.
آزادی اظهار کرد: قرآن یک کتاب فوق تخصصی است و شاید بتوان گفت تخصصی ترین کتاب موجود است که برای فهم آن نیاز به تخصص بسیار زیادی است.
وی با بیان اینکه باید پذیرفت که کار تفسیر قرآن یک کار تخصصی است و هر کسی نمیتواند در این حوزه وارد شود، افزود: عاقلانه ترین کار در حوزه دانشهای تخصصی مراجعه به متخصص خواهد بود.
آزادی با اشاره به جایگاه والای علامه طباطبایی در تفسیر قرآن و اثر ارزنده ایشان در این حوزه، اظهار کرد: مرحوم علامه طباطبایی در عرصههای مختلف، همچون عرفان، فقه، فلسفه، اصول سرآمد بود و به دلیل تخصصهای متعددی که داشت، اثر تفسیری ایشان، تفسیر المیزان متمایز و برتر از سایر تفاسیر است.
وی ادامه داد: طبیعی است که در یک اثر ۲۰ جلدی، اشتباهاتی وجود داشته باشد اما لغزشها و اشتباهات در تفسیر المیزان بسیار کم است و اثر فوقالعاده ارزندهای است که به تعبیر آیتالله جوادی آملی «المیزان و ما أَدراکَ المیزان ذلک فضل الله یؤتیه من یشاء»، فضلی الهی است که خداوند به هر کسی که بخواهد میدهد.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: مرحوم علامه طباطبایی با آن همه سوادی که داشت، اما وقتی به آیهای میرسد که بیشتر مورد بحث علما و مفسرین قرار گرفته، بیش از ۲۰ تفسیر مربوط به آن آیه را میخواند و به روایات متعدد مراجعه میکرد، چون میدانست گنجینهای ۱۳۰۰ ساله در این موضوع وجود دارد که نمیتوان آن را نادیده گرفت.
وی با اشاره به لزوم مراجعه به تفسیر در فهم قرآن، بر لزوم مراجعه به متخصص و مفسر قرآن در آیات غیر قابل فهم برای ما مخاطب اشاره کرد و گفت: وقتی در موارد متعدد به مفسر مراجعه کردیم، بهتدریج ملکاتی در ما پدیدار میشود که چطور با قرآن تعامل کنیم و ارتباط داشته باشیم.
این عضو هیأت علمی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) اظهار کرد: ترجمه و منظور برخی آیات قرآن را هنوز کسی متوجه نشده که دلایل مختلفی میتواند داشته باشد و روزی علم بشر به اندازهای میرسد که با کمک ابزار مختلف بتوان به معنا و منظور حقیقی برخی از آیات دست پیدا کرد.
آزادی در پایان با اشاره به آیه «وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِر»، عنوان کرد: این آیه اشاره به این موضوع دارد که قرآن برای ذکر بسیار آسان است و کتابی است که بسیار خوب متذکر میشود.
یادآور میشود که جلسه دوم این کارگاه، دوشنبه ۱۷ اسفند با موضوع رزق و معیشت در قرآن و با بهرهگیری از تفسیر از المیزان برگزار خواهد شد.